Gibbons dinsdag en woensdag - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Amber Stegink - WaarBenJij.nu Gibbons dinsdag en woensdag - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Amber Stegink - WaarBenJij.nu

Gibbons dinsdag en woensdag

Blijf op de hoogte en volg Amber

31 Juli 2014 | Thailand, Mae Sot

Hier op de highlandfarm bij de gibbons is er een vast ritme van activiteiten die je doet. Je staat 's ochtends om half 7 op om naar de snijplaats te gaan waar het eten van de gibbons bereid wordt. Om 7 uur begin je met het snijden van allerlei groenten en fruit: sla, mango, papaya, bonen, appels, aubergines, enz. Die worden vervolgens verdeeld over de bakjes. Vervolgens worden de bakjes uitgedeeld. De hokken van de gibbons worden ingedeeld op ronden van voeren. Zo heeft iedere vast verzorger z'n eigen ronde. Wij gaan met ze mee om ze te helpen. De bakjes met voedsel worden leeggegooid in bakjes die aan de hokken van de gibbons hangen. Het voeren is soms nog best moeilijk. Omdat zoals ik gisteren al zei gibbons hele lange armen hebben. Na het voeren gaan we terug naar de snijplaats om de mandjes schoon te maken en dan is het voeren klaar. Dan hebben we vervolgens zelf ons ontbijt. Het is soms best irritant al veel gedaan te hebben voordat je zelf wat eet. Na het ontbijt hebben we op dinsdag even vrije tijd tot de lunch van de gibbons. We krijgen dan een rondleiding van Pharanee, dat is wel echt heel leuk. Ik ga er vervolgens zelf op uit. Ik loop langs de hokken en kijk welke gibbons en apen me aardig vinden. Bij de apen is er een en dat is echt een superschatje Dorian. Hij gaat altijd meteen je armen onderzoeken en haalt alle vuiligheidjes er af. Bij de gibbons zijn er een aantal aardigen. Om erachter te komen of een gibbon aardig is ga je naar het hek van hun hok toe, als ze naar je toe komen en zich omdraaien zodat je hun rug kunt krabben vinden ze je aardig. Sommigen steken zelfs hun handen door het gaas heen. Toch moet je heel voorzichtig zijn, ze kunnen ineens omslaan en je grijpen, je mag ze ook nooit op hun schouders of iets krabben, alleen op hun onderrug, anders kunnen ze je makkelijk bijten. Er zijn een aardig aantal apen dat mij wel aardig vind. Ik vind persoonlijk Jane en Bobo het liefst omdat ze telkens naar me toe komen en heel graag gekrabd en op hun arm geaaid willen worden. Ook Miss Chester en Kik Kaw zijn heel aardig, vooral Kik Kaw is heel grappig hij steekt steeds z'n poot uit. Als ik op woensdag tijdens het naaien van m'n broek met Pharanee praat en ze vraagt welke gibbons ik aardig vond. Ik noem onder andere deze vier en is ze kijkt me heel verbaasd aan. Het blijkt dat Jane een van de meest agressieve apen hier is en normaal door niemand aangeraakt wil worden , Bobo blijkt ook een onhandelbare te zijn. Kik Kaw is soms wel lief maar heel erg kieskeurig met wie hij lief vindt en Miss Chester wil normaal door niemand behalve Pharanee aangeraakt worden. Ik sta helemaal verbaasd maar vind het ook wel leuk. Op woensdag moeten we tussen ontbijt en lunch schoonmaken onder de hokken. Dat vind ik helemaal geen leuk werk. Je moet namelijk met een bezem voorzichtig alle groente en fruit die de gibbons op de grond hebben gegooid opvegen. Alleen moet je er ondertussen donders op verdacht zijn dat de gibbons als je even nu je grijpen. Ik vind het best heel eng. Tijdens de lunch worden de gibbons met de hand gevoerd. Althans de meesten, sommigen zijn zo agressief dat het niet kan. Ik glij tijdens het voeren van de lunch twee keer uit omdat het hier zo glad is. Na de lunch van de gibbons gaan we zelf lunchen. Op dinsdag doen we dat gewoon thuis maar op woensdag gaan we naar een restaurantje. Nou ja een Thais restaurantje, het lijkt altijd meer op een schuur met plastic stoelen dan op een restaurant. Daar eten we een heerlijke lunch en komt er ook een groep vrouwen langslopen die er anders uitzien dan Thaise vrouwen. Het blijkt Birmese vrouwen te zijn, we zitten hier namelijk heel dicht bij de grens met Birma. Na de lunch bezoeken we een waterval, niet een hele grote maar wel een hele mooie. Dan is het om half 3 al weer tijd voor het avondeten van de gibbons. Het is eigenlijk precies hetzelfde als in de ochtend. Ik ben er inmiddels wel achter dat ik het snijden van groenten en fruit veel leuker vind dan het verdelen over de mandjes. Net als bij het ontbijt worden alle resten voedsel kleingesneden en aan de ganzen gevoerd. Ook net als bij het ontbijt wordt nu ook de beer gevoerd. Want je ze hebben naast 19 apen en 63 gibbons ook een beer, 2 jakhalzen, 9 katten, een schildpad en een hond. Na het voeren is het wachten tot we zelf gaan eten. Die tijd gaat meestal heel snel. Na het eten vertelt Pharanee meestal nog een paar verhalen, ik vind haar echt een hele lieve vrouw die van aanpakken weet. Daarna gaan meestal naar ons huis, waar we met vier van de vrijwilligers slapen. Daar is een mooi balkon waar we dan met z'n allen zitten te praten tot we gaan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Mae Sot

Amber

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 5501

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

Thailand

Landen bezocht: